26 mei koopzondag

HANS HUTTEN AAN HET WOORD

‘DE KLANT HEEFT HOGE VERWACHTINGEN’

De klant heeft hoge Het is een oud gezegde: kleren maken de man. Wie wil de man zijn? Wat wil hij uitstralen? Jansen en Jansen Mannenmode vult dat plaatje in. Sinds 1998. De Boxmeerse specialist in mannenmode biedt zakelijke en casual herenkleding. En beseft dat het onderscheidend vermogen in het aanmeten van ‘een goed pak’, maar ook de toebehoren als overhemden, zit in het bieden van service en kwaliteit.

Die oeroude zekerheid van kwaliteit bieden kent ook de Boxmeerse ondernemer Hans Hutten, die bij Martijn en Teresa Jansen op de koffie komt. Hij was tot 1998 in zijn woonplaats actief en vestigde zich toen met zijn bedrijf, groothandel Foox, in onder meer Venlo. Foox levert 63.000 artikelen voor onder meer bedrijven, instellingen, kantoor en schoonmaak. Aan Jansen en Jansen levert hij al jarenlang de koffie en aanverwante producten, maar bijvoorbeeld ook de automaten. “Al die tijd al doen we samen zaken. En Martijn kleedt mij. Er is een klik.”

‘TOEGEKENDE WAARDE’

Martijn Jansen richt zich op de lokale markt. En dat is wat hem betreft het Land van Cuijk. “Je kunt je ook daarbuiten willen begeven, maar dat werkt niet. Er zijn méér mannenmodezaken dan wij, maar hier in onze regio kunnen we werkelijk iets toevoegen. Zo voelen wij het.” Hans Hutten ziet een soortgelijke beweging bij zijn bedrijf: “Vroeger waren wij een regionale grossier met een landelijke dekking. Tegenwoordig zie ik ons als landelijk grossier met een regionale uitstraling. Met zes vestigingen hebben we nog steeds landelijke dekking, maar vanuit elk van die vestigingen kunnen we in maximaal een uur de klant bedienen. Want de koffieautomaat mag nooit stilvallen… Martijn heeft precies dat servicegerichte. Ook daarom passen wij goed bij elkaar. Ik praat niet – zoals iedereen tegenwoordig – over toegevoegde waarde. Ik noem het liever ‘toegekende’ waarde: wat vindt die klant nou zélf van jou?”

HOGE VERWACHTINGEN

Martijn Jansen herkent het: “Als klanten van te voren laten weten dat ze bij mij in de winkel willen komen, dan ga ik direct aan de slag: zoek dingen uit en leg alvast combinaties klaar. Dat wordt gewaardeerd. De klant van tegenwoordig is heel goed voorbereid en heeft nóg hogere verwachtingen. En weinig tijd: hij wil snel en doeltreffend bediend worden. Die eerste indruk in de winkel moet dus goed zijn. Meteen.” En dan is er de service. “We vermaken uiteraard kleding en die wordt dan desgewenst op locatie bezorgd. Of we kleden hele verkoopteams aan. Dan rijd ik met een rek vol kleding naar zo’n bedrijf. Meet ik hun vertegenwoordigers ‘in’, bijvoorbeeld in de pauzes van een werkoverleg. Zo kan iedereen door.”

SHOP-IN-SHOP

“Ja, de klant gebruikt internet voor het ‘huiswerk doen’, maar in het kopen komt het toch vaak op dat persoonlijke contact uit. Een kostuum koop je niet zomaar online. Andersom is internet ons belangrijkste medium geworden op marketinggebied. Het is mijn etalage. Koopzondagen, acties, nieuwsbrieven; we doen het allemaal via de website en social media.” En Martijn Jansen omarmt noviteiten. Zo opende in januari de StraightRazors Barbershop als shop-in-shop bij Jansen en Jansen. De eerste barbershop in Boxmeer. Meteen een succes. “En ik krijg er jonge mannen door binnen met een goede smaak voor mode: dát zijn mijn toekomstige klanten. Dat houdt de zaak levendig!”

www.foox.nl

× Afspraak maken?