27 oktober koopzondag

HUUB DERKSEN AAN HET WOORD

‘HET ‘MARTIJN OVERHEMD’ STAAT VOOR EEN MOOI OVERHEMD’

De klant heeft hoge Het is een oud gezegde: kleren maken de man. Wie wil de man zijn? Wat wil hij uitstralen? Jansen en Jansen Mannenmode vult dat plaatje in. Sinds 1998. De Boxmeerse specialist in mannenmode biedt zakelijke en casual herenkleding. En beseft dat het onderscheidend vermogen in het aanmeten van ‘een goed pak’, maar ook de toebehoren als overhemden, zit in het bieden van service en kwaliteit.

Huub Derksen is eigenaar van Lambert Blonk Assurantiën. Een gesprek tussen hem en Martijn Jansen kan bijna niet anders dan een informele ontmoeting worden. Het tweetal kent elkaar al een kleine twee decennia. Huub, ondernemerszoon, kreeg het ondernemersleven met de paplepel ingegoten. Wat heet: tot aan zijn middelbareschooltijd was hij al een keer of vier verhuisd omwille van vaders toenmalige functie en de bijbehorende standplaats. De passie voor het vak is hem niet vreemd. En dat waardeert hij ook in Martijn en Teresa Jansen.

PLAATJE IN GEDACHTEN

“Het is wel heel anders ondernemen dan in mijn geval. Ik heb met ons assurantiekantoor een zeer groot aantal relaties in mijn portefeuille. En die is vanzelfsprekend erg stabiel. Martijn heeft veel meer met pieken en dalen in zijn omzet te maken. Bovendien is het consumentengedrag enorm grillig. Wat de ene dag hip is, kan de volgende dag weer helemaal uit zijn. Daar moet je in mee, om nog maar te zwijgen over de manieren waarop kleding aan de man gebracht kan worden. ????at dat laatste betreft gaat er niets boven een bezoek aan de winkel. Ik hecht aan persoonlijk contact.” Het was al vóór het internettijdperk dat Huub Derksen bij Jansen en Jansen Mannenmode terecht kwam. En hij komt er dus nog. “Bij Martijn vind ik wat ik zoek. Sterk vind ik dat hij vooraf dingen voor je klaar legt. Hij ziet het plaatje in gedachten al voor zich. Dat werkt lekker snel als je eenmaal in de winkel bent, maar het inspireert je bovendien ter plekke. Dat geldt kennelijk ook voor Martijn. ‘Toch nog even met een jasje erbij voor je zien’, zegt hij dan. En hup, ga ik ook nog met dat jasje erbij de deur uit, haha! Dát is ondernemen.”

SCHERP EN FRIS HOUDEN

Martijn Jansen bevestigt het. “Klopt, Rob is bepaald niet het type van de gulden middenweg dat altijd voor een blauw kostuum kiest, begrijp je? Hij is op de hoogte van ontwikkelingen en dwingt ons als het ware daar ook in mee te gaan. Zulke klanten houden je scherp en zorgen ervoor dat je je voorraad blijft verfrissen met de nieuwste trends.” In dat opzicht is de gemiddelde klant in onze regio toch altijd wat behoudender, weet hij. “In Brabant breken trends toch al gauw een half jaar later door dan in het westen. Ik ga bewust af en toe naar het westen om eens goed rond te kijken wat hot is. Of houd de hippe presentatoren van televisieprogramma’s maar eens in de gaten.”

OP DE BAL SPELEN

“Bij Jansen en Jansen is de prijs-kwaliteitverhouding gewoon goed. Mooi spul tegen een redelijke prijs. Plus: Martijn kent zijn klanten. Hij weet wie er nog meer in zo’n overhemd loopt dat ik op het punt sta te kopen. Dan schroomt hij niet om mij iets anders aan te raden. Geen probleem, want elk ‘Martijn overhemd’ staat voor mij garant voor een mooi overhemd. Hij houdt de markt scherp in de gaten.” “Juist doordat ik mijn klanten ken, kan ik op de bal spelen”, vervolgt Martijn Jansen. “Als we bij de inkoop zitten, dan zeg ik vaak al tegen Teresa dat ‘dat pak nou precies iets voor die en die is’, begrijp je? En als we ingekocht hebben, stuur ik klanten wel eens een app met de mededeling dat er weer iets moois bij ons in de rekken hangt. Daarnaast ben ik een netwerkman, die zijn klanten ook in andere hoedanigheden tegenkomt, meer casual bijvoorbeeld. Daar kan ik een volgende keer dat deze klant bij ons in de winkel is, op doorborduren.” “En verder? Ontwikkelingen volgen. Binnenkort gaan we weer een dag of twee winkeltjes kijken. In Amsterdam. Kijken hoe ze het doen. Wat is hip en trending? Daar wil je bij zijn.”

× Afspraak maken?